Het Griekse Leven - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Gertruud Schalen - WaarBenJij.nu Het Griekse Leven - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Gertruud Schalen - WaarBenJij.nu

Het Griekse Leven

Door: Gertruud

Blijf op de hoogte en volg Gertruud

28 Juli 2007 | Griekenland, Athene

Hallo Lieve mensen!!

Hier weer een update vanuit het heerlijke Kreta!
Dinsdag was mijn laatste verhaaltje dus ik zal verder gaan met woensdag, want ik overdag precies heb gedaan weet ik nie tmeer precies. Ik heb deze week veel gezwommen, soms alleen met Nicoletta, soms met Nico erbij en soms met Simo er ook bij. Zwemmen hier is heeeerlijk! Nico en Nicoletta zwemmen samen met mij nu naar de overkant, naar de aanlegplaats in het haventje. Het water is daar veel warmer, maar er is daar geen strand. Dus wij zwemmen altijd aan de andere kant. Als we de bal meenemen waarop de kids kunnen rusten als ze moe zijn, en aan mij hangen ze natuurlijk wel, dan gaat het helemaal goed!
Soms moet je haasten, omdat er net een boot aankomt, dat vinden de kinderen hartstikke spannend! Ook al heb je echt genoeg tijd om aan de kant komen.
Woensdagavond ben ik nog eventjes naar Vasia Hotels geweest, dat is tegenover Stefanos' bar. Daar hebben ze beneden 'Aquarium', de disco. Waar Kashja werkt. Ook had ik Paulina en Monica verwacht, maar die waren er dit keer niet. Kevin was er wel, daar nog even heerlijk in het Hollands mee gekletst! En dronken meisjes mee uitgelachen. Verder was het niet heel denderend dit keer.
Donderdag was er in Vrahasi (waar papoe en jaja wonen) een dorpsfeest. Ze hebben hier naamdagen, wat het precies allemaal is weet ik ook niet echt hoor, maar heeft met het grieks orthodoxe geloof te maken. En vrijdag was de naamdag van de kerk die in Vrahasi staat, dus daarom hebben ze elk jaar de dag ervoor een dorpsfeest. Zo'n feest houdt in dat je er kan eten. (mijn 4e bbq in 2 weken). Iedereen komt wanneer hij wil, er is patat, vlees, griekse salade, tzaziki, feta etc. (nooit gedacht dat ik ooit op een feest met mijn handen een stuk vlees aan stukken zou scheuren, maar ja het wonder is geschiedt) Daarna is er live muziek. Kretense muziek was dit. En dan gaat iedereen dansen!! Echt super leuk!! Bijna alle jonge meisjes waren in een smetteloos (in ieder geval aan het begin van de avond) wit jurkje! en dan stonden ze in een kringetje te dansen! wow zo leuk!! Dat wil ik later ook op mijn bruiloft!! Als ze gaan dansen dan gaan ze dus in een (niet gesloten) kring, houden de handen vast (hoe hangt af van welke dans het is), en dansen ze traditionele kretense/griekse dansen. Nou ik heb het geprobeert, en tot dat het heeeeel snel gaat, lukt het aardig. Maar ik zat te kampen met 2 problemen. Iedereen doet iets anders, dus spieken is een beetje moeilijk. En op slippers, die eigenlijk al wat gaar zijn, hou je het niet vol. Leuk die H&M dingen, maar ze zijn niet Kreta-proof.
Maar ik heb wel heeeel erg genoten van die avond! Helaas kon ik niet tot in de kleine uurtjes blijven, zoals de rest van de jongeren wel deden, maar ik wilde toch liever veilig thuiskomen dus ben ik met Irma mee naar huis gereden.
Ik ging er trouwens niet heen met Irma, want die was nog op de taxi aan het rijden (manolis heeft de griep), maar met papoe en jaja en de kids. Hele lieve mensen, de opa en oma van de kinderen, ik vind het ontzettend jammer dat ik niet echt met ze kan kletsen. Met handen en voeten communiceren enz lukt wel, maar echt een gesprek voeren? nee niet echt. Simo was moe, maar ging niet echt slapen. Toen ben ik met hem een rondje gaan wandelen door het hele gebeuren heen. Toen net de muziek begon, daar ben ik met hem naar gaan kijken en hij vond het volgens mij fascinerend! maar ondanks dat, was hij toch heel lieflijk in slaap gevallen. (voelt stiekem toch wel heel fijn, dat zo'n jochie dat je amper 2 weken kent, zo oke is bij jou dat hij gewoon in je armen in slaap valt!)
Ook met Nico heb ik heerlijk gespeeld. Nicoletta was vooral aan het spelen met vriendinnetjes, in allemaal mooie witte jurkjes. Nico houd ervan om een beetje te stoeien en te knuffelen enz, en daarmee is hij bij mij wel aan het juiste adres. Gelukkig is hij ook nog van het formaat dat je nog kan op tillen, een beetje in de lucht kan gooien en op de kop kan houden, dus dat scheelt!
Ook was Donja er nog, de nicht van Alexandros en Adonis (alex en dony). Nog even met haar gekletst, ze is ook 20 jaar en spreekt goed engels, dus dat komt goed uit! Maar ze wilde niet dansen... helaas... Degene die me op de dansvloer heeft gekregen is trouwens niemand minder dan jaja! Geweldig!! Wat een heerlijk moment, dansen met de griekse oma van je oppaskinderen!!
Kortom ik heb heerlijk genoten van het dorpsfeest en kijk nu al uit naar 15 augustus, dat is een nationale feestdag hier. De meiden hebben trouwens mooie jurken aan!! echt super!

Gister ben ik met de poolse meiden naar abari bar geweest, t was wel gezellig! Kashja is een schat van een meid! maarja, praten alle mensen om je heen een keertje geen grieks, praat iedereen pools! Maar er waren ook 2 meiden uit Agios Nikolaos, en die kenden 2 nederlandse jongens uit amsterdam die in hetzelfde hotel werkten, dus de volgende keer dat ze hier komen zouden ze die meenemen, of als ik een keertje met Kashja enz daarheen ga!

Vandaag ging mijn wekker om 7 uur! En om 8 uur stond mijn lift naar Agios Nikolaos klaar op de stoep! (ik ben vergeten om een foto te maken van deze geweldige limo waarin ik gereden werd, maar dat komt nog wel) De persoon die de auto reed was Stefanos jr. want vandaag is het zaterdag, en ging ik mee op zijn cruise naar het eiland Spinalonga! Om 20 voor 9 waren we, Stefanos, zijn vader en ik, gearriveerd in de haven van Ag. Nikolaos, waar ik samen met Stefanos ontbeten heb. Hij heeft me gewezen in welke straten in het beste kon winkelen, en is toen aan de slag gegaan. Ik heb op mijn gemakje nog van mijn ontbijt genoten en ben vervolgens de winkelstraten ingegaan. Waar een aantal winkels nog niet eens open waren. In de kleding winkels werd mij al snel duidelijk dat ik Of niet de juiste smaak heb om hier te winkelen, Of te weinig geld heb (voor die ontzettend mooie jurken die al die meiden hebben moet je blijkbaar toch meer betalen dat ik tot nu toe kan tellen in het grieks:P) Of het is wel enigszins leuk, ook enigszins betaalbaar, maar dat is het one size fits all. En wederom ben ik tot de ontdekking gekomen dat dat laatste niet voor mij geldt. Ja, ik pas er wel in, en hoe! Dus om toch mijn garderobe nog iets uit te breiden voordat ik naar Nederland kom zal ik de hulp van Irma even inschakelen denk ik, maar gelukkig heb ik daar nog genoeg tijd voor! Wel heb ik de schade van afgelopen donderdag tijdens de griekse dansen weten te herstellen door nieuwe slippers te kopen. Het aantal zal ik hier niet vertellen want ik denk dat mama dan naar de eerste hulp moet. Voor Doorke het volgende: ik ben vergeten een foto te maken van het walhalla dat ik ben tegen gekomen, ookal ben je misschien iets meer een schoenenfreak dan een slipperfreak, maar wees gerust, ik heb wel aan je gedacht!!

Toen ik na 3 uur rondslenteren alleen een paar slippers rijker was ben ik naar de boot gegaan waarmee ik naar het eiland zou gaan varen. Nautilus Cruises. Waar Stefanos en zijn bemanning mij hartelijk welkom heetten. Het varen was heerlijk!!
Onderweg zijn we ergens op een 'bocht'/ baai gestopt om daar te zwemmen! Het was daar ongeveer 6 meter diep, maar het water was zooo helder dat je gewoon bijna kon zien wat er op de bodem lag!! Echt ongelovelijk! helaas was de batterij van mijn camera bijna leeg, dus ik zal nog een keer mee moeten gaan om foto's te maken, vervelend. Na nog eventjes varen kwamen we aan op het eiland Spinalonga. Een eiland met geschiedenis die ik niet meer helemaal weer. Excuses daarvoor. Het heeft ook veel meegemaakt met oorlogen etc. Mede door de speciale plek die het heeft ten opzichte van 2 havens. Sinds 1903 was het het eiland waar alle mensen met Lepra heen gestuurd werden. Nou het fijne weet ik er dus niet van, maar dat komt nog wel. Ik heb namelijk Stefanos beloofd zijn verhaaltje in het Nederlands te vertalen, zodat hij zijn dingetje ook in het Nederlands kan zeggen. Hij spreekt een aardig woordje trouwens! "Goedendag Dames en heren, welkom aan boord van blablabla " Dat zoog hij zo uit zijn duim!! (was de eerste keer dat ik hem zag ook wel even schrikken, ik zat namelijk met Amy gewoon in het Nederlands de communiceren dat hij mij een beeeetje te snel ging enz. En 10 minuten later kwam ik erachter dat hij Nederlands verstaat! Oeps...

Anyway, het eiland was heel mooi, geweldig uitzicht enz ook. En het water heeeeeerlijk!! Na het tochtje was ik ook aardig moe. Dus heb even lekker geslapen toen ik thuis kwam. En nu ga ik naar Irma toe om met haar nog maar eventjes te genieten van een heerlijke Griekse salade zoals we die elke dag eigenlijk samen kletsend opeten! Een bord fruit daarna en het Griekse gevoel is weer helemaal compleet! In die korte tijd heb ik al best wat cocktails gehad, 4 keer gebbqd, en ik heb inmiddels het gevoel dat ik al ongeveer 5 meloenen heb gegeten! ( maar het fruit is zooooo lekker hier!! En het is zo warm dat het ook gewoon het lekkerst is om te eten. (het water loopt me al in de mond!)

Kalinichta lieve mensen!

(K)



P.S. de foto's komen later wel, ik heb echt geen zin meer...

  • 29 Juli 2007 - 13:09

    Daan:

    Vlees met je handen scheuren doe jij toch al jaren? ;)

  • 29 Juli 2007 - 19:55

    Henny:

    Beloofd is beloofd, hier nog een berichtje van je allerliefste mama van de hele wereld die je hebt(dit begrijpen alleen Gertruud en Doorke). Ik heb weer echt gelachen om je verhaal, ik denk dat de schrijfster van Hary Potter ook zo begonnen is, dus wie weet welk talent er in jou verborgen zit. Morgenochtend gaan wij richting Oostenrijk. Ik zal een doos vol kretense knuffels overbrengen..oke? veel liefs en een dikke kus van je mams.
    doegie.

  • 29 Juli 2007 - 22:59

    Robbin:

    Hej Gertruud! De foto's bevestigen al een hoop dus ik ga er vanuit dat je je vakantie alszijnde (meer dan) prima ervaart! thnx voor je berichtje, het bedrag (37000) is inderdaad een beetje hoog :D, voor een aantal van die ballen. Dus dat wordt even wijzigen. Veel plezier nog in het warme in greece! nog last gehad van wat lightning? (flauw)

    Greetz Robbin

  • 30 Juli 2007 - 11:37

    Bianca :

    Goed model op de boot, ha ha x

  • 30 Juli 2007 - 13:51

    Beatrijs:

    Hai meis!
    ok, ik geloof je dat je geen woordenboek bij de hand had...;)
    Mooie verhalen weer idd! Je geniet ervan zo te lezen!
    We wachten de verhalen en foto's (kan echt niemand even melden hoe je meer dan 10 foto's op je site kan zetten..??) weer af!
    liefs xx

  • 30 Juli 2007 - 16:51

    Irma:

    Hoi Gertruud!

    Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar je foto's...Dus een verlaat verjaardagscadeautje is richting deze site gegaan en je kunt nu 100 foto's kwijt!

    Liefs,
    Irma

  • 30 Juli 2007 - 19:51

    Frederieke:

    Hee lieverd!! Ik ben weer terug uit Kenya!

    Wat SUPERfijn om te lezen dat je het zo ontzettend naar je zin hebt! Écht, ik word helemaal blij van binnen als ik je verhalen lees, ben echt blij voor je!

    Ik zal één dezer dagen even een meel sturen met wat foto's en verhalen over Kenya, ok?! Leek me niet zo interessant om hier alles te vertellen ;)

    Liefs Frederieke

  • 05 Augustus 2007 - 12:01

    Jo An:

    Lieve Truup!
    Leuk leuk leuk wauw! is alles wat ik erover kan zeggen als ik je verhalen lees en je foto's bekijk. En wat gaat t snel! Amuseer u nog volop zolang u er bent ;)
    veel liefs,
    jo an

  • 05 Augustus 2007 - 19:37

    Stefanos:

    Beware. I'm reading your comments...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Athene

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2007

Nederland (&Antwerpen)

25 Augustus 2007

Een weekje versterking

15 Augustus 2007

Chania, Neapoli en Heraklion

08 Augustus 2007

Doopfeest (ik weet het Griekse woord niet)

05 Augustus 2007

Shopping!
Gertruud

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 10037

Voorgaande reizen:

15 Juli 2007 - 29 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: